Günümüzde perakende sektöründe en önemli konulardan biri de raf düzenlemesidir. Mevcut satış alanının her bir santimetrekaresinin doğru kullanılması gerekmektedir.
Bu düzenlemede birinci sırada gözetilmesi gereken kriter Marka Pazar Paylarının raflara yansıtılmasıdır.
Örneğin bir satış noktasında 5 marka çikolatanın satıldığını ve çikolata teşhiri için 150 cm’lik bir yer ayrıldığını varsayalım. Satılan 100 çikolatadan 35 adeti A markasına, 30 adeti B markasına, 20 adeti C markasına, 10 adeti D markasına ve 5 adeti E markasına ait olsun. Bu satış paylarına göre A markasına 52,5 cm, B markasına 45 cm, C markasına 30 cm, D markasına 15 cm ve E markasına 7,5 cm ölçülerinde bir teşhir alanı ayrılmalıdır.
Böyle Yapılmaz ise Ne Olur?
Bu satış noktasında reyon görevlisinin tüm ürünlere aynı ölçüde yer verdiğini varsayarsak ne gibi olumsuz neticeler doğar?
- Daha hızlı satılan ürünün rafı kısa sürede boşalacağı için rafta istediği ürünü bulamayan tüketici alım yapmayabilir. SATIŞ KAÇIRILIR.
- Eğer bu boşalan raf düzenli olarak dolu tutulmaya çalışılırsa eleman sürekli depodan mal çıkaracaktır. GEREKSİZ İŞGÜCÜ KAYBI.
- Az satılan ürün rafta uzun süre kalacağı için tozlanır, ambalajı bozulabilir, bazı durumlarda kullanım süresi geçebilir. ÜRÜN ZİYANI.
Bu nedenlerle raf paylarının bilinçli mağaza planlamacıları tarafından hesaplanması reyon sorumlularının insiyatifine bırakılmaması doğru olacaktır.